Vi har tidigare pratat om kundundersökningar samt vilket värde de kan tillföra ett företag. Men hur kan man agera på informationen man får därifrån? Ett sätt att förbättra kundernas syn på företaget är att satsa på att förbättra den kommunikation man har med dem.
Support
Oavsett om man levererar en tjänst eller en produkt så kommer man att behöva ge vissa kunder lite extra hjälp. Antingen för att tjänsten eller produkten inte har fungerat som den ska eller för att kunden har några andra tankar eller funderingar över produkten eller tjänsten. Många av frågorna som kommer upp kan man lösa genom bra och välorganiserad information på till exempel hemsidan men trots det så finns det kunder som vill prata med en riktig person.Även denna delen går självklart att förbättra genom till exempel förändrade rutiner. Att använda sig av en digital plattform för detta minskar risken för fel samtidigt som det ökar effektiviteten och ser till att rätt person får rätt fråga. På så sätt får man både bättre koll på varje ärende men även de kunder eller kontakter som inledde det.
Marknadsföring
En annan form av kontakt man har med sina kunder är den man har genom marknadsföringen. Det mest direkta exemplen är här kanske mejlutskick samt telefonförsäljning men även annan form av reklam kan utan tvekan anses som en form av kundkontakt. Här gäller det att forma sin kommunikation långsiktigt och planera vad det är man vill nå fram till kunderna med. Se till att ha en väl genomarbetad marknadsplan så att ni har god förståelse av er kunder, produkter eller tjänster samt era konkurrenter. Mer om hur man sätter ihop en marknadsplan kan ni hitta på Almis hemsida.